Een bijzonder geschenk

Een bijzonder geschenk

De musea zijn weer open. Voor velen een verademing. Veel mensen zoeken troost en verlichting in de schoonheid van de kunst. Beelden, schilderijen, en andere kunstuitingen openen nieuwe vergezichten. Ze brengen je in een andere wereld; spreken je verbeelding aan, geven nieuwe ruimte in deze coronatijd.

Onlangs schonk een Nederlandse kunsthandelaar een bijzonder schilderij aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Het schilderij met de titel: Engelen dragen het lichaam van Christus, is eind zestiende eeuw geschilderd door Bartholomeus Spranger, een Zuid-Nederlandse schilder. Het gaat om een zogenoemde piëta, een verbeelding van de dode Christus die door drie engelen uit een graftombe is gehaald.

De kunsthandelaar wil met zijn geschenk een eerbetoon brengen aan de slachtoffers van de coronapandemie. Daarnaast ziet de gulle gever in de engelen op het schilderij al die verzorgenden en verpleegkundigen, die in zieken- en verpleeghuizen de afgelopen maanden en nu nog steeds, de coronapatiënten hebben verzorgd en bijgestaan. Ook hen wil hij met deze gift danken en een hart onder de riem steken.

Uitnodiging tot meditatie

Het schilderij toont een bijzondere voorstelling. We zien hoe engelen het gekruisigde lichaam van Christus dragen, beschenen door een hemels licht. De schilder toont Jezus bijna frontaal. Het engeltje op de voorgrond houdt een mand vast met daarin de doornenkroon en de spijkers waarmee Christus is gekruisigd.

Het werk heeft destijds grote indruk gemaakt; het spreekt de mensen aan in hun eigen lijden en pijn. Het schilderij, niet veel groter dan een A-viertje, wordt daarom ook al snel gereproduceerd in een prent en in een grote oplage verspreid. De afbeelding nodigt uit om te mediteren over je persoonlijk lijden in het licht van het lijden van Christus.

Wanneer je je volle aandacht richt op de prent en je je verplaatst in deze lijdende Christus, word je één met het gekruisigde lichaam van Jezus én gedragen door de engelen in je lijden en pijn, zoals Jezus gedragen wordt in zijn lijden.

Zo was en is het schilderij ook vandaag nog een uitnodiging tot meditatie in het vertrouwen dat God ons in lijden en pijn nabij is.

Berrie Daalhuizen